toate sectiunile

Povestea numelor date statiilor de metrou din Bucuresti

25 iul 2011

"Atentie, se inchid usile! Urmeaza statia…"! Dupa care urmeaza numele ei, in functie de magistrala si de zona, iar noi am incercat sa aflam logica denumirii statiilor de metrou.

Povestea numelor date statiilor de metrou din Bucuresti

Pentru a afla mai multe detalii, Apropo.ro a cerut si a obtinut, in exclusivitate, informatii interesante chiar de la directorul Companiei Metrorex, Gheorghe Udriste.

In prezent, circulatia cu metroul se desfasoara pe o retea de patru linii magistrale (M1, M2, M3 si M4), insumand aproape 70 km (69,25) de cale dubla si 51 de statii.

Gheorghe Udriste, directorul Companiei Metrorex

Gheorghe Udriste, directorul Companiei Metrorex

Totul a inceput la data de 19 noiembrie 1979, cand primul tronson al Magistralei I (M1), in lungime de 8,1 km, cu sase statii, pe distanta Semanatoarea - Timpuri Noi, era dat in exploatare. A fost o munca titanica si totul era o premiera pentru Romania.

Primele sase statii, pe M1:

- Semanatoarea

- Grozavesti

- Eroilor

- Izvor

- Piata Unirii

- Timpuri Noi

Denumirile acestor statii au fost date fie dupa fabricile din zona pe care le deserveau in Epoca de Aur (Semanatoarea sau Timpuri Noi), fie dupa numele pietelor sau cartierelor din zona (Grozavesti, Eroilor, Izvor si Piata Unirii).

Numele au ramas si pana in ziua de astazi, cu exceptia statiei Semanatoarea, care a suferit o schimbare, in urma cu doi ani, dupa o campanie care a avut scopul de adaptare a unor statii cu realitatile actuale ale Municipiului Bucuresti, in contextul "Anului European al Creativitatii si Inovarii" (2009).

Statia Titan (M1)

Statia Titan, cu un design inedit, fara stalpi de sustinere (M1)

Astfel, in data de 4 iulie 2009, statia Semanatoarea a devenit Petrache Poenaru, Armata Poporului se numeste Lujerului, Industriilor a primit numele Preciziei, statia Depoul I.M.G.B. a devenit Berceni, I.M.G.B. - Dimitrie Leonida, Laromet se va numi Laminorului (care abia se pregateste de constructie), Policolor - Nicolae Teclu, iar statia Linia de Centura a devenit Anghel Saligny.

Cum spuneam, directorul Companiei Metrorex, Gheorghe Udriste, a povestit, in exclusivitate pentru Apropo.ro, care a fost logica celor mai noi redenumiri de statii de pe magistralele bucurestene:

- Statia Semanatoarea a devenit statia Petrache Poenaru (M1). Dat fiind faptul ca in zona functioneaza cel mai important campus universitar din Romania, respectiv Universitatea Politehnica si Complexul Regie pentru cazarea studentiilor s-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este cel al organizatorului invatamantului romanesc, inginer, matematician, fondator al Colegiilor Nationale din Bucuresti si Craiova, inventatorul tocului rezervor (stiloul de mai tarziu) si creator al steagului Romaniei moderne - Petrache Poenaru.

- Statia Armata Poporului a devenit statia Lujerului (M3). Lujerului este o denumire bine cunoscuta in zona statiei de metrou; statia se situeaza in apropierea Strazii Lujerului si a Pasajului cu acelasi nume, plasate perpendicular pe axa liniei 1 de metrou. Statia Armata Poporului a primit numele bulevardului din zona, din perioada comunista, bulevard care acum se numeste Iuliu Maniu (sectorul 6).

Statia Piata Victoiei 1 (M2)

Statia Piata VictoRiei 1 (M2)

- Statia Industriilor a devenit statia Preciziei (M3). Aceasta statie se situeaza pe Bd-ul Preciziei, la capatul dinspre vest al acestuia. Este un bulevard cu traditie, de numele caruia se leaga existenta unora dintre cele mai importante Institutii de Cercetare si Proiectare a materialelor de constructii si s-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie, datorat si notorietatii sale este acela de Preciziei. Vechea denumire, Industriilor, s-a datorat zonei industriale in care se afla.

- Statia I.M.G.B. (Intreprinderea de Masini Grele Bucuresti) a devenit statia Dimitrie Leonida (M2). Ideea metroului din Bucuresti a fost lansata la inceputul anilor 1900 si apartine unui renumit inginer roman, Dimitrie Leonida, specialist in energetica, profesor universitar la Timisoara si Bucuresti. De numele sau se leaga introducerea iluminatului public in Bucuresti, infiintarea primului Muzeu Tehnic din Romania si a primei scoli de electricieni si mecanici din Romania. Uzina din vecinatate (fosta I.M.G.B.) a produs si produce echipamente energetice. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este numele omului de stiinta Dimitrie Leonida.

Metrorex are in exploatare si garnituri noi, tip Bombardier (ansamblate la Electroputere Craiova)

Metrorex are in exploatare si garnituri noi, tip Bombardier (asamblate la Electroputere Craiova)

- Statia Depoul I.M.G.B. a devenit statia Berceni (M2). Totodata, statia de metrou Depoul I.M.G.B. este singura statie de metrou supraterana fiind amplasata in extremitatea sudica a sectorului 4, in apropierea localitatii Berceni, una dintre cele mai importante localitati periurbane ale Municipiului Bucuresti. Tocmai de aceea, s-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este Berceni.

- Statia Laromet a devenit statia Laminorului (M4), fiind situata la intersectia dintre Bd-ul Laminorului cu Bd-ul Bucurestii Noi (sectorul 1), in zona find in dezvoltare un proiect urbanistic intitulat "bulevardul Laminorului". S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru acesta statie este Laminorului, dar care este abia in faza de pregatire pentru constructie. Laromet S.A. este o societate comerciala cu capital majoritar privat, fiind principalul producator de semifabricate din cupru si aliaje de cupru din Romania. De aceea, initial, statia a purtat acest nume.

Metrou tip IVA (model vechi), in noua statie Parc Bazilescu (M4)

Metrou tip IVA (model vechi), in noua statie Parc Bazilescu (M4)

Statia Linia de Centura a devenit statia Anghel Saligny (M3). Statia de metrou se afla in apropiere de de Linia de Centura, in zona racordului bulevardului Theodor Pallady cu Autostrada Soarelui (A2), care duce spre Constanta, trecand prin Cernavoda, localitate de pe Dunare unde a fost construit podul de cale ferata considerat cel mai important simbol al ingineriei romanesti din perioada de inceput, ce poarta numele proiectantului acestuia, Anghel Saligny. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este numele remarcabilului inginer constructor de talie mondiala, fost ministru al Lucrarilor Publice si Presedinte al Academiei Romane, ca recunoastere a stralucirii date de implinirea secolului de existenta si functionare non-stop a podului ce ii poarta, de asemenea, numele: Anghel Saligny.

- Statia Policolor a devenit statia Nicolae Teclu (M3). In zona statiei, strada Nicolae Teclu intersecteaza Bd-ul Theodor Pallady. S-a apreciat ca cel mai potrivit nume pentru aceasta statie este cel al academicianului, chimist roman de faima mondiala, inventatorul "becului Teclu" (folosit pe scara larga in lume), precum si a dispozitivelor pentru detectarea metanului si prepararea ozonului, Nicolae Teclu. La inceput, statia a purtat numele fabricii Policolor, un nume important pe piata lacurilor si vopselelor.

In anul 1990 se mai schimbasera numele a doua statii:

- Leontin Salajan devine Nicolae Grigorescu (M1). Leontin Salajan a fost un cadru militar activ important in perioada comunista, altfel ca schimbarea numelui era iminenta, dupa Revolutie. Astazi, chiar si bulevardul din sectorul 3 care ii purta odinioara numele a capatat numele marelui pictor Nicolae Grigorescu. E adevarat ca lumea inca stie de cartierul Salajan, dar oficial nu se mai numeste astfel.

- Pieptanari devine Eroii Revolutiei (M2). Decizia a fost luata, deoarece statia se afla in imediata apropiere a cimitirului unde sunt inmormantati mai multi eroi ai revolutiei, langa Cimitirul Bellu din sectorul 4.

- In 1992, statia Muncii devine Costin Georgian, purtand numele fostului director al Metrorex, care a murit in noaptea dinaintea inaugurarii statiei Basarab (M1), pe 25 august 1992. Numele initial, Muncii, era dat de bulevardul cu acelasi nume (actualul bulevard Basarabia).

Noua harta a retelei de metrou din Bucuresti

Noua harta a retelei de metrou din Bucuresti

In ceea ce priveste dezvoltarea M1, in decembrie 1984 se da in exploatare portiunea dintre Semanatoarea si Crangasi (o statie). In decembrie 1987 se da in exploatare inca o statie, dupa statia Crangasi, si anume Gara de Nord , efectuandu-se astfel legarea zonelor industriale cu Gara C.F.R.

In luna august 1989 se da in folosinta magistrala III (acum face parte din M1), care facea legatura intre statia Gara de Nord si statia Dristor 2, avand sase statii:

- Piata Victoriei 2

- Stefan Cel Mare (poarta numele bulevardului unde se afla, langa stadionul Dinamo)

- Obor

- Piata Iancului

- Piata Muncii

- Dristor 2

In afara de Stefan cel Mare, celelalte statii au primit numele pietelor si zoneleor pe care le deservesc.

In mai 1991, se da in exploatare statia Antilopa (nume dat dupa fabrica de incaltaminte din acea zona), actuala Pantelimon, si segmentul dintre Republica si Antilopa, care deocamdata are un singur fir.

Statia Jiului, recent inaugurata pe M4

Statia Jiului, recent inaugurata pe M4

La sfarsitul anului 1992, se da in exploatare statia Basarab 1, construita intre statia Crangasi si statia Gara de Nord, apoi este inaugurata, in martie 2000, statia Basarab 2, care face parte din Magistrala IV (M4). Statia este comuna pentru calatori, dar are linii separate care deservesc magistralele 1 si 4.

In timp ce M1 se dadea in folosinta, se lucra intens si la construirea magistralei II (M2), magistrala care urma sa lege partea de nord a Bucurestiului cu partea de sud. In ianuarie 1986 se da in exploatare tronsonul I din magistrala II (M2) compus din 8 statii:

- Piata Unirii II

- Tineretului

- Pieptanari (acum Eroii Revolutiei)

- Constantin Brancoveanu

- Piata Sudului

- Aparatorii Patriei

- I.M.G.B. (acum Dimitrie Leonida)

- Depoul I.M.G.B.(acum Berceni)

In octombrie 1987 se da in exploatare tronsonul II din M2 (Piata Unirii 2 - Pipera), compus din sase statii:

- Universitate

- Piata Romana

- Piata Victoriei

- Aviatorilor

- Aurel Vlaicu

- Pipera

Logo si slogan - Metrorex

Toate aceste statii au primit numele zonelor in care erau amplasate sau poarta numele strazilor si bulevardelor de langa ele. Singurele care au purtat numele unei frabici din zona au fost I.M.G.B. si Depoul I.M.G.B., dar numele acestora au fost schimbate in Dimitrie Leonida, respectiv Berceni, dupa cum ati citit deja.

Magistrala 3 (M3) a fost construita in doua parti. Primul tronson, initial un fragment al Magistralei 1 (M1), leaga cartierul Militari cu statia de corespondenta Eroilor. Tronsonul a fost deschis in august 1983 si continea patru statii (Politehnica, Armata Poporului - astazi Lujerului, Pacii si Industriilor (acum Preciziei), iar mai tarziu s-a deschis o statie suplimentara: Gorjului).

Statia Lujerului (fosta Armata Poporului), de pe M3

Statia Lujerului (fosta Armata Poporului), de pe M3

Al doilea tronson, deschis pe 20 noiembrie 2008, cu statia de corespondenta Nicolae Grigorescu (M1 + M3), si contine trei statii:

- Linia de Centura (acum Anghel Saligny)

- Policolor (acum Nicolae Teclu)

- 1 Decembrie 1918.

Dupa 1990, avand in vedere ca, in cartierul Militari (sectorul 6), distanta dintre statiile Armata Poporului ("Lujerului") si statia Pacii era de circa 2,5 km, iar zona Gorjului (una foarte aglomerata) era la mijlocul acestei distante, se ia hotararea ca la Piata Gorjului sa se construiasca o noua statie de metrou.

Pe data de 1 martie 2000 se da in exploatare si magistrala IV (M4) de metrou, avand patru statii:

- Gara de Nord 2

- Basarab 2

- Grivita

- 1 Mai

Primele doua poarta numele garilor pe care le deservesc, Grivita a primit numele bulevardului pe care se afla situata, iar 1 Mai este numele fostului bulevard din zona, insa Metrorex nu i-a schimbat numele, dupa ce bulevardul a fost botezat "Ion Mihalache".

Anul acesta, pe 1 iulie, Metrorex a dat in folosinta, tot pe M4, statiile de metrou Jiului (Pajura) si Parc Bazilescu (numele fiind dat, evident, dupa cel al parcului din zona). Compania a lansat, de curand, anuntul de contractare pentru noi lucrari la alte doua statii ce vor extinde M4, Laminorului (fosta Laromet) si Straulesti (dupa lacul si cartierul cu aceleasi nume).

Aceeasi Magistrala 4 de metrou ar urma sa fie prelungita pana la Gara Progresul din cartierul Berceni, trecand prin statiile Hasdeu, Palatul Parlamentului, Catedrala Mantuirii Neamului si Eroii Revolutiei. Dar, pentru aceasta ruta, compania de transport nu a elaborat deocamdata studiul de fezabilitate. La fel si aici, numele sunt date de zonele, strazile si institutiile pe care le subtraverseaza.

Insa, pentru unii bucuresteni, cea mai asteptata magistrala este cea cu numarul 5 (M5), adica exact acea din Drumul Taberei, a carei constructie a inceput deja. Magistrala 5 cuprinde tronsonul Drumul Taberei-Universitate in etapa I de executie, respectiv Universitate - Pantelimon, in cea de-a doua etapa.

Traseul viitoarei Magistrale 5 (M5)

Traseul viitoarei Magistrale 5 (M5)

Numele statiilor pentru prima parte a M5, cel putin deocamdata, sunt Ghencea - Prelungirea Ghencea - Raul Doamnei - Brancusi - Valea Ialomitei - Romancierilor - Parc Drumul Taberei - Drumul Taberei 34 - Favorit - Orizont - Academia Militara - Eroilor 2 (corespondenta cu M1 si M3) - Hasdeu - Cismigiu - Universitate 2 (corespondenta cu M2). A doua parte a magistralei va fi Universitate 2 (corespondenta cu M2) - Piata Iancului 2 (corespondenta cu M1) - Pantelimon (fosta Antilopa).

Revenind la nume, cu siguranta ca locuitorii din Drumul Taberei cunosc fiecare zona din cartier, dupa denumirea statiilor. De exemplu, Drumul Taberei 34, Favorit sau Orizont sunt adevarate "branduri" in acea parte a Capitalei. Ca sa nu mai spunem de Ghencea, Romancierilor sau Valea Ialomitei.

La fel si in cazul statiei Cismigiu, e clar ca acolo este parcul cu acelasi nume, iar o alta denumire mai potrivita poate ca n-ar fi existat, mai ales ca nici macar Primaria Capitalei nu mai are sediul in zona, ca sa fie o varianta in acest sens, acum sediul fiind mai aproape de statia Petrache Poenaru, de pe M1 (fosta Semanatoarea).

In pregatire, mai sunt Magistrala 6 (M6), care va ajunge la Aeroportul Henri Coanda, cu statii - printre altele - la Casa Presei Libere sau Aeroportul Baneasa si orasul Otopeni, dar si Magistrala 7 (M7), care va lega cartierul Rahova de Colentina, via Piata Unirii.

Si pentru ca informarea sa fie completa, dupa ce ai descoperit care e povestea denumirilor statiilor de la metrou, afla care este legenda numelor date cartierelor din Bucuresti.


Autor:
Dragos Tanase
Sursa-foto:
b365.realitatea.net
libertatea.ro
metrouusor.com
metrorex.ro
libertatea.ro
Sursa-video:
StirileProtv.ro
Taguri:
statii, metrou, nume, metrorex, gheorghe udriste
Urmareste Apropo.ro prin:
rss
mobile
Citeste si alte articole pe aceeasi tema
 
Stiri din RetetaPerfecta.ro Vezi toate stirile
Tort cu vişine şi ciocolată Tort cu vişine şi ciocolată

O felie de tort cu vişine şi ciocolată este răsfăţul perfect! Cu aluat pufos şi crema delicioasă, trebuie...

 
COMENTARII Comenteaza
  • vlad 18 iul 2013

    Nu inteleg de ce se pastreaza denumirea de Piata Muncii... de ce nu Piata Hurmuzachi, asa cum este la suprafata, sau Basarabia/Decebal, ce vreti voi... dar Muncii e un nume penibil si comunist

    « Raspunde
  • Cristian 18 iul 2013

    semanatoarea se numeste petrache poenaru

    « Raspunde
  • Ionut 23 oct 2011

    Interesant articol.

    Daca locuiesti in Bucuresti, da o fuga pe www.danivos.ro si comanda produsele necesare zi de zi. Apoi bucura-te din plin de timpul tau liber. TRANSPORT GRATUIT pentru comenzi mai mari de 100 lei !!! Te asteptam!

    www.danivos.ro

    « Raspunde
  • Yuri 26 iul 2011

    @pandele: esti prost. Fiecare meserie isi are rolul ei bine stabilit si a aparut din nevoie nu din plictiseala. Nu ar fi fost posibila construirea metroului fara economisti. Ma gandesc cu groaza cum ar arata un buget facut de un inginer. Sau o groapa…

    « Raspunde
  • Raiden 26 iul 2011

    De ce statia "Academia Militara" (statie inexistenta momentan) nu se numeste "Universitatea Nationala de Aparare"? Denumirea previzionata cinsteste numele comunist al institutiei care in timpul monarhiei se numea "Scoala Superioara de Razboi".

    « Raspunde
COMENTEAZA
Eroare: Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!
Comentariul a fost adaugat!

Cod captcha invalid!